WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791)
Simfonia núm. 29 en La major, K. 201
Allegro moderato
Andante
Menuetto
Allegro con spirito
Concert per a piano núm. 17 en Sol major, K. 453
Allegro
Andante
Allegretto - Presto
PAUSA
JOHANN CHRISTIAN BACH (1735-1782)
Simfonia en Sol menor, Op. 6 núm. 6, W.C12
Allegro
Andante più tosto Adagio
Allegro molto
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Concert per a piano núm. 9 en Mi bemoll major «Jeunehomme», K. 271
Allegro
Andantino
Rondeau. Presto
Durada del concert:
1a part: 50 minuts
Pausa: 20 minuts
2a part: 45 minuts
FREIBURGER BAROCKORCHESTER
Kristian Bezuidenhout, fortepiano
Gottfried von der Goltz, concertino i director
Kathrin Tröger, Hannah Visser, Katharina Grossmann, Annelies van der Vegt, violins I
Christa Kittel, Beatrix Hülsemann, Daniela Helm, Lotta Suvanto, violins II
Werner Saller, Ulrike Kaufmann, Lothar Haass, violes
Stefan Mühleisen, Philine Lembeck, violoncels
Dane Roberts, contrabaix
Daniela Lieb, flauta
Josep Domènech, Thomas Meraner, oboès
Eyal Streett, Hannah Voß, fagots
Bart Aerbeydt, Gijs Lacuelle, trompes
A començaments del segle XVIII va aparèixer un nou instrument, el fortepiano, antecedent del piano actual, que després d’anys de convivència amb el clavicèmbal, cap a l’últim terç del segle va anar arraconant-lo, ja que les seves sonoritats començaven a resultar insuficients en les noves sales de concerts aparegudes amb l’establiment dels concerts públics, creats de manera paral·lela a l’ascens de la burgesia com a classe social. Les possibilitats tècniques i expressives del nou instrument el van convertir en el protagonista de finals del segle XVIII i de les primeres dècades del segle XIX. El concert d’aquest vespre se centra en aquest període en el qual el fortepiano comença a cobrar protagonisme en la vida musical.
Mozart, que va ser un talentós pianista, va viure durant aquest període de transició i aquest instrument ocupa una part central i extensa de la seva producció amb un centenar d’obres escrites per a teclat, entre les quals 27 concerts. Dos d’aquests els escoltarem aquest vespre, el número 17 en Sol major i el número 9 en Mi bemoll major, conegut amb el sobrenom de «Jeunehomme».
Mozart va acabar d’escriure el Concert per a piano núm. 17 en Sol major, K. 453, el 12 d’abril de 1784 segons l’anotació a la partitura del mateix compositor, qui per aquelles dates ja era tota una celebritat a Viena gràcies a la interpretació dels seus propis concerts per a teclat. Aquest, el va escriure per al lluïment d’una de les seves alumnes, Barbara Ployer, neboda d’un funcionari de Salzburg a la cort imperial, que no únicament tocava sinó que també componia i el seu talent va impressionar Mozart. L’obra consta dels tres clàssics moviments: el primer s’inicia amb una entrada del piano com si fos casual i amb una orquestra que comença un diàleg que pren més protagonisme, en especial dels instruments de vent, en l’introspectiu segon moviment, per acabar amb un lluminós final amb variacions sobre un tema que, segons el mateix Mozart, xiulava un estornell que havia comprat com a mascota.
El Concert per a piano núm. 9 en Mi bemoll major «Jeunehomme», K. 271, data de març de 1777, poc abans que Mozart, amb 21 anys, emprengués un viatge a París on va intentar vendre’l sense èxit. Era un concert per a una famosa pianista que venia de París i a la qual durant molt temps se la va anomenar Mademoiselle Jeunehomme, d’aquí el sobrenom amb el qual és conegut. Segons un estudi del musicòleg Michael Lorenz, expert en els segles XVIII i XIX, la identitat de la jove pianista que era la veritable destinatària del concert fou Louise Victoire Noverre Jenamy, filla del ballarí Jean-Georges Noverre, però no hi ha cap prova que l’arribés a tocar mai a Salzburg. Sí que se sap que el mateix Mozart el va interpretar l’octubre d’aquell mateix 1777. La prova que aquest concert va ser escrit per a pianoforte i no per clavicèmbal és tota la sèrie de dinàmiques indicades en la part solista del piano. El concert presenta un llenguatge de plena maduresa i una sèrie d’innovacions, com les intervencions del piano a l’inici de cada moviment anticipant-se als concerts de piano de Beethoven, que el fan una obra mestra.
La Simfonia núm. 29 en La major, KV 20 va ser escrita el 1774 després d’un viatge de Mozart a Viena, on els seus horitzons musicals es van ampliar en escoltar noves músiques com els sis quartets de l’Opus 20 i les últimes simfonies Sturm und Drang del seu ídol Joseph Haydn. Estructurada en quatre moviments, és una obra per a una plantilla reduïda, cordes, dos oboès i dues trompes, en la qual en l’Allegro inicial conviuen elements estètics tant del classicisme com d’inspiració barroca. El segon moviment, centre neuràlgic de la simfonia, és un exemple típic de l’elegant Andante mozartià. El tercer moviment, un Menuetto bastit amb danses populars de l’aristocràcia europea del segle XVIII i amb una harmonia inestable, prefigura l’estètica preromàntica i l’Allegro con spirito conclusiu té l’energia i la vitalitat dels finals de Haydn.
Johann Christian Bach, el fill petit de Johann Sebastian Bach, juntament amb Carl Friedrich Abel, representants de l’avantguarda musical europea, van introduir les simfonies a Londres, que s’havia mantingut al marge del desenvolupament de la nova forma musical. Bach i Abel van promoure a partir de 1765 a la capital britànica una sèrie de concerts públics per subscripció establint les bases de la moderna vida concertística a Londres. Va ser a Londres on Mozart va conèixer quan tenia 8 anys al fill petit de Bach, a qui va influir en l’ús del contrapunt que posteriorment va fer servir com a element central d’algunes de les seves obres. En les seves sis simfonies de l’Opus 6, publicades el 1770, Johann Sebastian Bach mira excepcionalment el moviment Sturm und Drang, en especial en la sisena que tanca la col·lecció.
Lourdes Morgades
Kristian Bezuindehout és un dels teclistes més destacats i impressionants de l'actualitat, i demostra un gran domini del fortepiano, el clavicèmbal i el piano modern.
És convidat habitual de grups destacats com ara Les Arts Florissants, l'Orquestra del Segle de Les Llums, el Koninklijk Concertgebouworkest, l'Orquestra Simfònica de Chicago i l'Orquestra de Gewandhaus de Leipzig. També ha estat director convidat (des del piano) de l'Orquestra del Segle XVIII, Tafelmusik Baroque Orchestra, Collegium Vocale, Juilliard 415, Kammerakademie Potsdam i Dunedin Consort (Passió segons Sant Mateu).
El pianista ha col·laborat amb artistes reconeguts com John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe, Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Giovanni Antonini, Jean-Guihen Queyras, Isabelle Faust, Alina Ibragimova, Carolyn Sampson, Anne Sofie von Otter, Mark Padmore i Matthias Goerne.
En la temporada 2023-2024 ha actuat amb una gran quantitat de grups com l'Orquestra Nacional de Bèlgica, La Scintilla, Tafelmusik Baroque Orchestra, Camerata Salzburg i l'Orquestra de Cambra d'Austràlia. Al seu torn, ha realitzat diversos recitals amb artistes com Isabelle Faust i Kristin von der Goltz, amb els qui realitza gires pel Japó, i visita molts països europeus amb Jean-Guihen Queyras, Antoine Tamestit, Rachel Podger, Amandine Beyer, Marco Ceccato i Chiaroscuro Quartet.
L'àmplia i guardonada discografia de Kristian Bezuindehout amb el segell discogràfic Harmonia Mundi inclou la música completa per a teclat sol de Mozart. Els seus llançaments més recents inclouen Viatge d'hivern de Schubert amb Mark Padmore, sonates de Bach per a violí i clavicèmbal amb Isabelle Faust, sonates per a piano de Haydn i la integral els dels concerts de Beethoven amb la Freiburger Barockorchester.
Kristian Bezuindehout debuta en el Festival de Torroella de Montgrí.
La Freiburger Barockorchester és avui dia una de les agrupacions líders per la seva pràctica escènica històrica. Ha tingut una presència significativa en l'escena internacional musical durant més de 35 anys i continua marcant pautes musicals amb els seus concerts i gravacions.
Es va fundar el 1987 per antics alumnes del Freiburg College of Music. La nova agrupació aviat es va convertir en una de les més buscades per interpretacions amb instruments històrics i es va guanyar una reputació internacional. La Freiburger Barockorchester fa sovint aparicions estel·lars en sales de concerts internacionals com la Berlin Philharmonie, la Wigmore Hall de Londres, el Lincoln Center de Nova York, el Concertgebouw d'Amsterdam i la Filharmonie de París. L'orquestra fa gires per tot el món, des de Sud-Amèrica a Austràlia. Al seu torn, té la seva pròpia temporada de concerts a Friburg, Stuttgart i Berlín i és convidada habitual de grans festivals musicals com el de Salzburg, el Festival de Tanglewood als Estats Units i el Festival de Música Antiga d’Innsbruck.
El repertori principal de l'orquestra el formen obres dels períodes barroc i clàssic, però també interpreten peces de compositors romàntics. Com a norma general, seguint els principis de la pràctica escènica històrica, la Freiburger Barockorchester toca sense director. No obstant això, per a projectes puntuals com a representacions d'òpera o obres que requereixin una agrupació més gran, sol treballar amb directors coneguts com ara Pablo Heras-Casado, Simon Rattle o Teodor Currentzis. La Freiburger Barockorchester té un vincle musical particularment estret amb Réné Jacobs.
Els directors artístics de l'orquestra són Gottfried von der Goltz i Cecilia Bernardini (tots dos violinistes). Tots dos artistes actuen com a solistes. Addicionalment, la Freiburger Barockorchester ha treballat al costat d'una àmplia varietat d'instrumentistes i solistes vocals reconeguts, entre els quals es troben Isabelle Faust, Philippe Jaroussky, Christian Gerhaher, Alexander Mélnikov, Andreas Staier i Jean-Guihen Queyras.
L'excepcional diversitat musical de l’orquestra ha estat documentada en nombroses gravacions guardonades amb diferents distincions, incloent-hi diversos premis Echo Klassik, nominacions de premis Grammy i el Premi de la Crítica Discogràfica Alemanya (Preis der deutschen Schallplattenkritik).
La Freiburger Barockorchester va actuar per primera vegada al Festival de Torroella de Montgrí en l’edició de 1995 i hi ha tornat en la de 2013.