Beyond the limits
CARL PHILIPP EMANUEL BACH (1714-1788)
Simfonia I en Sol major, H. 657
Allegro di molto — Poco adagio — Presto
Simfonia V en Si menor, H. 661
Allegretto — Larghetto — Presto
Simfonia IV en La major, H. 660
Allegretto — Larghetto — Presto
PAUSA
CARL PHILIPP EMANUEL BACH
Simfonia VI en Mi major, H. 662
Allegro di molto — Poco andante — Allegro spirituoso
Simfonia III en Do major, H. 659
Allegro assai — Adagio — Allegretto
Simfonia II en Si bemoll major, H. 658
Allegro di molto — Poco adagio — Presto
Amandine Beyer, violí i direcció
Natalie Carducci, Yan Ma, Vadym Makarenko, Andrés Murillo, Corinne Raymond-Jarczyk, Alba Roca i Katia Viel, violins
Ottavia Rausa i Ricardo Sánchez, violes
Marco Ceccato i Cécile Verolles, violoncels
Eloy Orzaiz Galarza, clavicèmbal
Baldomero Barciela Varela, violone
1a part: 35 minuts
Pausa: 20 minuts
2a part: 35 minuts
Gli Incogniti compta amb el suport del DRAC Nouvelle-Aquitaine, la regió de Nouvelle-Aquitaine i el departament de Gironda
No sempre som conscients de la fragilitat de les partitures musicals dels segles passats. Que una obra antiga tingui l'oportunitat de ser escoltada avui depèn d'innombrables factors: si va ser recopilada per algú en el moment de la seva composició, si posteriorment va tenir l'oportunitat de ser guardada en una biblioteca que ha sobreviscut a incendis, inundacions, etc. guerres o saquejos i que, finalment, el manuscrit o l'edició de l'època està disponible i llegible avui per poder ser tocat i interpretat. Però el fet mateix de crear música extraordinària és encara més fràgil. Sovint tenim la imatge romàntica d'un compositor que només ha de seguir el seu geni i la seva ploma per compondre obres mestres. La realitat és molt diferent: si el compositor és contractat, ha de seguir els gustos dels seus caps (pensem en la situació del Carl Philipp Emanuel Bach a la cort de Frederic II de Prússia, on el seu talent no era tan apreciat com es podria pensar); i si el compositor decideix publicar, s'ha d'adaptar, per descomptat, als gustos del seu públic però també a les habilitats tècniques dels possibles intèrprets amateurs. De fet, les ocasions en les quals un compositor es troba absolutament lliure d'expressar els seus pensaments són rares i sovint degudes a l'atzar, com ara trobar un mecenes que li ofereixi total llibertat creativa. Per a sort nostra, aquest va ser el cas del baró Gottfried van Swieten, que va encarregar les simfonies d'Hamburg a Carl Philipp Emanuel Bach.
Gottfried van Swieten va ser un noble austríac d'origen holandès fascinat per la música, i també un compositor aficionat. Va treballar com a diplomàtic en diversos llocs d'Europa, especialment com a ambaixador a Berlín, a la cort de Frederic de Prússia, i durant totes les seves missions per Europa va començar a formar una col·lecció de partitures. Al seu retorn a Viena, va ser nomenat Prefecte de la Biblioteca Imperial, on va desenvolupar el nou sistema de catalogació de targetes que esdevindria l'estàndard durant els segles següents, substituint l'antic sistema de catalogació de llistes. Però en l'àmbit musical, el seu paper principal serà el de mecenes. Va donar suport econòmic a compositors com Mozart o Beethoven (qui li va dedicar la seva primera simfonia), i alhora va promoure la música de diversos mestres antics (Bach, Händel...) entre els mateixos compositors. Les seves contribucions són tant nombroses com variades: tradueix a l'alemany els textos de La Creació o Les Estacions de Haydn, encarrega a Mozart l'arranjament dels oratoris de Händel o demana a Carl Philipp Emanuel que comenci a compondre les simfonies Wq. 182 el 1773.
No es coneixen proves d'una trobada entre Gottfried van Swieten i Carl Philipp Emanuel: quan el baró va arribar a Berlín, el músic ja havia marxat al seu nou càrrec a Hamburg. Tanmateix, coneixem l'admiració del noble per la música de l'home que és el compositor alemany més important de la seva generació. Sabem que el baró va ser un dels subscriptors de diverses edicions de la música de Carl Philipp (una antiga forma de micromecenatge), i el 1781 fins i tot li va dedicar el seu tercer volum de sonates «für Kenner und Liebhaber» (per a coneixedors i aficionats), que demostra clarament la naturalesa continuada del suport de van Swieten. Però l'encàrrec de les simfonies Wq. 182 té un caràcter particular. Una font posterior ens diu que el mecenes va demanar explícitament al compositor que «cap consideració de les dificultats que poguessin experimentar els intèrprets» coartés la seva creació, i cal admetre que va complir perfectament aquesta clàusula del contracte! Potser el baró era conscient del pensament del nostre compositor sobre la majoria de les seves composicions publicades, com revela a la seva autobiografia «[…] Sempre he estat més reservat en aquestes obres que en les poques peces que vaig escriure per a mi sol» i volia oferir-li un espai en què pogués desenvolupar les seves idees musicals sense cap restricció.
Les simfonies Wq. 182 són un manifest artístic: el de la imaginació sobirana de Carl Philipp Emanuel Bach. Són l’espai de tots els atrevits, on es pot traspassar els límits per aconseguir l’objectiu: «Em sembla que la música ha d’arribar sobretot al cor». Amb aquesta sensació que irriga la seva creativitat, es llança a unes modulacions harmòniques impressionants (de La major a Fa major, de Si bemoll major a Re major!), no defuig cap ruptura en el discurs, alterna sense miraments passatges lírics, moments musicals congelats, passatges onírics, remolins d'escales explosives... i crea una música única que no té precedents ni reflex en cap dels seus contemporanis. No només per la seva escriptura, sinó també per l'espai que deixa als seus intèrprets, en aquestes pàgines totalment obertes, en les quals la dificultat tècnica d'execució no pot superar la sensació d'eufòria davant un text tan engrescador, tan generós, tan exigent.
Totes les particularitats d'aquesta música destaquen encara més si la comparem amb l'altra simfonia publicada per Carl Philipp Emanuel Bach en una versió només per a corda (Wq. 177): si bé trobem clarament el geni del compositor, es mostra però menys atrevit. Aquestes obres també són de la mateixa època que les simfonies Sturm und Drang de Haydn, i es pot observar com la música de C. P. E. Bach segueix un camí diferent i original. La música de Haydn esdevé eminentment sensible, però pràcticament no deixa un marc mesurat i lògic que després es va convertir en norma, mentre que Carl Philipp Emanuel Bach adopta un llenguatge extrem, brusc i sense concessions. Romanticisme absolut assumit de principi a fi. Els descendents naturals d'aquestes simfonies, almenys pel vessant expressiu, vindran només cinquanta o seixanta anys més tard i qui ho busqui podrà sentir els ecos d'aquest esperit ferotge, tendre i fascinant en la música de Beethoven o Mendelssohn (que sens dubte van interpretar aquestes simfonies a Berlín, mentre estudiava).
Davant d'aquestes partitures, síntesi perfecta del pensament musical de Carl Philipp Emanuel Bach, els intèrprets senten de seguida que el compositor els demana un compromís infal·lible, coratge i bogeria, tot el que va viure personalment mentre escrivia una música tan alliberada i original. El compositor va escriure que «un músic només pot moure els altres si ell mateix està commogut», i us assegurem que havent tingut l'oportunitat d'haver enregistrat aquesta meravellosa música, tots ens hem vist profundament commoguts.
Amandine Beyer i Baldomero Barciela
Des del principi de la seva carrera fa ja més de vint anys, Amandine Beyer ha ofert concerts al voltant del món. Com a solista, ha estat molt sol·licitada i ha pogut tocar en la Philharmonie de París, al Carnegie Hall de Nova York, el Wigmore Hall de Londres, el Bozar de Brussel·les, l’Oji Hall de Tòquio... A més d'aquests concerts, és convidada regularment com a solista i konzertmeister per la Freiburger Barockorchester, l’Akademie für Alte Musik de Berlín i l’Arion Baroque Orchestra de Montreal, l’European Union Baroque Orchestra, la Tafelmusick Baroque Orchestra de Toronto, Els Siècles, el Collegium Vocale de Philippe Herreweghe, l’Ensemble 415 de Chiara Banchini, la Finnish Baroque Orchestra...
El 2006 Amandine Beyer va fundar el seu grup, Gli Incogniti amb el qual interpreta la música instrumental de Johann Sebastian Bach, Vivaldi, Arcangelo Corelli, Johann Pachelbel, Nicola Matteis, François Couperin, Carl Philipp Emanuel Bach, Joseph Haydn, Wolfgang Mozart… Gli Incogniti ha actuat en els festivals de música més prestigiosos així com en sales de concerts a França (Philharmonie de Par??s, Théâtre des Champs Elysées, Arsenal de Metz, l'Òpera de Bordeus, el Festival Radio France Montpeller Occitanie, Festival de Saintes…) com a l'estranger (Boston Festival, Bergen International Festival de Noruega, Wigmore Hall, Concertgebouw de Bruges, Flagey i Bozar a Brussel·les, la Philharmonie de Lieja, la Philharmonie de Luxemburg…).
El 2011, Amandine Beyer enregistra Sonates & Partita de J. S. Bach (Zig-Zag territoires / Outhere Music) que és rebuda amb els braços oberts tant pel públic com per la crítica. És en aquest moment que la coreògrafa Anne Teresa de Keersmaeker (companyia Rosas) s'interessa pel treball d’Amandine Beyer i li proposa crear Partita 2. Després d'haver realitzat cinc representacions d'aquest espectacle a la Cour d’Honneur del Palau Papal d’Avinyó, que tanquen el Festival IN, Beyer comença una gira internacional en la qual realitza més de vuitanta representacions al voltant del món.
Aquesta col·laboració continua el 2018 amb la participació del seu grup Gli Incogniti al projecte The Six Brandenburg Concerts, que es representa a l’Òpera de París, la Monnaie de Bruxelles, Berlín, Nova York, Lija, Lille, Luxembourg... El 2022, col·laboraran una vegada més amb Mystery Sonatas / for Rosa que posa en escena la integral de les Sonates del Rosari del compositor austríac Heinrich Ignaz Franz Biber.
Paral·lelament, Amandine Beyer desenvolupa una important activitat cambrística amb músics com Pierre Hantaï, Kristian Bezuidenhout o Andreas Staier, que abasta des del repertori barroc al romàntic amb compositors com Schubert o Beethoven. El 2015 crea el Kitgut Quartet, quartet de cordes amb instruments històrics. El seu primer disc Tis too late to be wise, consagrat a Haydn i a la música anglesa (Purcell, Locke), és publicat el 2019 per Harmonia Mundi i elogiosament rebut per la crítica.
Des de l'enregistrament el 2008 de les Quatre Estacions de Vivaldi que dona a conèixer el grup al gran públic, la discografia d’Amandine Beyer i de Gli Incogniti és rebuda calorosament per la crítica i recompensada amb nombroses distincions (Diapason d’Or, Choc de l’Année, Gramophone Editor's Choice, 4F de Télérama). La temporada passada, en pocs mesos, dos discos han estat publicats per Harmonia Mundi. El setembre de 2022 Il Mondo al Rovescio, dedicat als concerts per a diversos instruments de Vivaldi i més tard, el febrer de 2023, el disc Mystery Sonates, amb la integral de les Sonates del Rosari de Biber.
Després d'haver realitzat els seus estudis en la Schola Cantorum de Basilea sota el mestratge de Chiara Banchini, Amandine Beyer pren el testimoni i des de 2010 és professora en aquesta mateixa escola. Apassionada per la transmissió musical, el 2017 va crear amb Gli Incogniti una Acadèmia de música de cambra i de treball corporal. Ha estat convidada regularment per impartir classes magistrals per tot el món (Itàlia, Alemanya, Taiwan, USA, Canadà…).
Amandine Beyer va actuar per primera vegada en el Festival de Torroella de Montgrí en l’edició de 2018 i hi va tornar en les de 2019, 2020, 2021, 2022 i 2023.
Fundat el 2006 per la violinista Amandine Beyer, el grup pren el nom de l’Accademia degli Incogniti, un actiu cercle literari liberal de la Venècia del segle XVII.
Especialista del repertori barroc instrumental, exploren també el repertori clàssic. Gli Incogniti és convidat habitualment pels teatres del món més importants: Philharmonie de París, Théâtre des Champs-Elysées, Wigmore Hall de Londres, Philharmonie d’Essen, Oji Hall de Tòquio, Philharmonie de Luxemburg, Bozar de Brussel·les... Participa també en grans festivals entre els quals es poden citar el Boston Festival als Estats Units, el Printemps des Arts de Montecarlo, el DT. Festival Bruges, el Festival Internacional de Bergen a Noruega, el Festival de Torroella de Montgrí i els festivals de Saintes i Montpeller, entre d’altres.
El grup col·labora de forma regular amb grans solistes com Giuliano Carmignola, Kristian Bezuidenhout, Andreas Staier, Maria Cristina Kiehr, Alexeï Lubimov, Hans-Jörg Mammel… però també amb Rosas, la companyia de la coreògrafa Anne Teresa de Keersmaeker, o els cantants tradicionals de la Manufacture Verbale.
Gli Incogniti grava en exclusivitat per a Harmonia Mundi: Vivaldi, Pachelbel, CPE Bach, Haydn… Els seus discos han rebut una gran quantitat de premis de la premsa especialitzada i del públic.
Apassionats per la pedagogia i la transmissió, Gli Incogniti organitza des de 2017 una Acadèmia de música de cambra i treball corporal, destinat a grups barrocs, estudiants o joves professionals.
Gli Incogniti és un grup que té el suport del DRAC Nouvelle-Aquitaine, la Regió Nouvelle-Aquitaine i el departament de la Gironde. Rep ajudes regulars de l’Adami, la Spedidam i del CNM Export per a les seves activitats de concerts i discogràfiques, i de la Caisse des Dépôts per a la seva Acadèmia.
Gli Incogniti va actuar per primera vegada al Festival de Torroella de Montgrí en l’edició de 2018 i hi va tornar en les de 2019, 2020, 2022 i 2023.