Eva del Campo, clavicèmbal

08.08.24
—19.00 h
Palau Solterra, Fundació Vila Casas
Programa

Le beau clavecin

 

ANÒNIM (segle XVI)                               
Fantasia sobre un tema de cançó

ANTONI MARTÍN I COLL (1650-1734)
Pavana, del segon volum de Flores de Música
Xácara i Folías, de primer volum de Flores de Música

GIROLAMO FRESCOBALDI (1583-1643)
Toccata Terza del Libro Primo di Toccate (1637)

ÉLISABETH JACQUET DE LA GUERRE (1665-1729)
Suite en La menor

Prélude - Allemande - Chaconne

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Concert en Re Major, BWV 972. Transcripció per a clavicèmbal sol a partir d’un concert per a violí i orquestra d’Antonio Vivaldi

[Sense indicació de tempo] - Larghetto - Allegro

JEAN-BAPTISTE LOIELLET (1680-1730)
Suite núm. 1 Sol menor

Allemande - Sarabande - Courante

JEAN-BAPTISTE PARANT (ca. 1730-ca. 1780)
Premier Livre de Pièces de Clavecin (París, ca. 1762)

La D’Harcourt: Légèrement
La Follette: Lourée
Les Cascades: Vivement

 

EVA DEL CAMPO, clavicèmbal

 

Concert sense pausa
Durada aproximada: 70 minuts

Amb la col·laboració de:

 
 
 
 

 

Comentari

Le beau clavecin
Les plaisirs de l’âme
 

Escriu Johann Mattheson en el seu llibre Der vollkommene Capellmeister (El perfecte mestre de capella, 1739): «Tot el que succeeix en música sense afectes encomiables no significa res, no crea res i no val res… Perquè el veritable objectiu de tota melodia no pot ser cap altre que el plaer de l’oïda a través del qual es desperten els afectes de l’ànima».

Aquesta frase representa l’ideal barroc en música com a mitjà catàrtic per elevar l’ànima i dur-la a un pla superior transcendint el cos. Aquesta dualitat (ànima/cos) la trobem constantment en el barroc, com a obsessió central, manifestant-se en l’art i la literatura a través de contrastos com el bé i el mal, la vida i la mort, el diví i el terrenal.

Per a il·lustrar-ho, el programa s’obre amb una selecció de peces de la famosa compilació Flores de Música d’Antoni Martin i Coll (Reus, 1660-Madrid, 1734), franciscà que va desenvolupar la seva carrera com a organista a diferents capelles importants de Madrid. Entre 1706 i 1709 va fer copiar en quatre volums tota la música que considerava interessant d’entre aquella que circulava pel seu entorn, però sense indicar qui n’era l’autor. El seu contingut és molt variat i eclèctic, i abasta des de peces franceses, italianes i obres per a tecla o danses típiques del barroc, com les representades aquí, Pavana, Xacara i Folías.

En el prefaci de seu Primo libro di Toccate et Partite 1637, Girolamo Frescobaldi indica: «Havent sabut com és d’apreciada la manera de tocar amb affetti cantabili i diversitat de passi trobo oportú mostrar tant el meu favor com el meu afecte per aquests modestos treballs». Aquesta Toccata Terza és un clar exemple de l’estructura de la toccata italiana ben carregada de diversitat d’afectes musicals separats clarament, mitjançant les cadències, l’un de l’altre.

El cas d’Elisabeth Jacquet de la Guerre (1665-1729) resulta una excepcionalitat en el seu temps. De família de músics (el seu pare era organista), de ben petita va tenir accés a una educació musical exquisida en ser presentada a la cort de Versalles com a nena prodigi, enamorant a l’amant del rei Lluís XIV, Madame de Montespan, i desenvolupant una brillant carrera musical. La seva producció és molt nombrosa; cantates, música de cambra, sonates per a violí i peces per a clavicèmbal sol.

L’admiració de Johann Sebastian Bach per la música italiana i, en especial, per Antonio Vivaldi, s’evidencia en aquest concert per a violí, concretament lOpus 3 núm. 7 de l’Estro Armonico, transcrit per a clavicèmbal sol. La transcripció era un fet habitual a l’època i permetia aprofitar el material musical adaptant-lo a un altre instrument. Bach va transcriure nombroses obres italianes al clavicèmbal d’autors variats com ara Benedetto Marcello i Vivaldi.

Més desconegut fou el belga Jean-Baptiste Loiellet (1688-1750) nascut a Gant però que desenvolupà tota la seva activitat entre França i Anglaterra, on es publicà el seu llibre Six Suits of Lessons for the Harpsichord or Spinnet: in most of the Key’s with variety of passages and variations throughout the work, amb una clara escriptura musical a la francesa de la qual presentem tres moviments de la Suite núm. 1 en Sol menor.

Tanca el programa la música del desconegut Jean-Baptiste Parant que forma part del treball publicat recentment amb la integral de la seva música per a clavicèmbal, en el primer enregistrament mundial. Una música refinada i galant a cavall entre l’estil barroc i el clàssic, amb peces fresques i representatives del final de l’escola clavecinista francesa del segle XVIII.

Eva del Campo

Biografies

 

Eva del campo

La clavicembalista Eva del Campo, nascuda a Barcelona, tot i que la seva formació en música antiga és principalment francesa, es va graduar en el departament de Musique Ancienne del Conservatori de Toulouse (França) amb Yasuko Bouvard i François Saint-Yves (baix continu). Es graduà en Grau Superior de clavicèmbal amb la Béatrice Martin a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

Complementà la seva formació seguint nombrosos cursos i classes magistrals a Itàlia, França i Espanya, amb Enrico Baiano, Kenneth Weiss, Maggie Cole, Anne-Catherine Vinay i Rinaldo Alessandrini.

Va guanyar el VIII Concurs Internacional de Música Antiga de Gijón 2018 juntament amb el violoncel·lista barroc Guillermo Turina, amb qui ha fundat Pérgamo Ensemble, formació especialitzada en música antiga i que actualment es troba en plena projecció realitzant concerts i  gires tant a Espanya com internacionalment; aquest any han estat convidats al Festival Zelenka de Praga.

La seva gran activitat com a clavicembalista l’ha portat a actuar amb diferents orquestres i ensembles per Europa (França, Itàlia i Alemanya), com el Bach Collegium Barcelona, l’Orquestra Barroca Catalana, l’Orchestre de Chambre de Toulouse, l’Acadèmia 1750, etc., al costat de les personalitats més importants en el circuit de la música antiga com ara Enrico Onofri, Christophe Coin, Ottavio Dantone, Alfredo Bernardini, Paul Goodwin, Gilles Colliard....

Darrerament, ha publicat un treball com a solista dedicat íntegrament a la música de Jean-Baptiste Parant, Premier Livre de pièces de clavecin, publicat pel segell Brilliant Classics en el primer enregistrament mundial d’aquesta música, que es va gravar a Torroella de Montgrí i que ja està rebent les millors crítiques.

També ha gravat com a solista amb l’Orquestra Girona XXI per al segell Columna Música i  el treball Cantates de Händel amb l’ensemble Recondita Armonia per a Brilliant Classics. Per al prestigiós segell Klarthes-Harmonia Mundi ha enregistrat Les quatre estacions d’Antonio Vivaldi amb Gilles Colliard i amb l’Orchestre de Chambre de Toulouse ha enregistrat els Concerti Opus10 per a flauta amb Vincent Lucas com flauta solista i un disc consagrat a Teleman amb Anne Gaurier com viola de gamba solista, entre d’altres.

És professora de baix continu i clavicèmbal al Conservatori de Toulouse i de clavicèmbal al Conservatori Professional de Música de Badalona (Barcelona).

Eva del Campo va debutar al Festival de Torroella de Montgrí en l’edició de 2009 com a membre de l’Acadèmia 1750, orquestra d’instruments històrics creada en el si del Festival de Torroella, amb la qual hi va venir regularment fins a l’edició de 2017. Va tornar-hi en l’edició de 2022 com a membre de la formació Pérgamo Ensemble. En l’edició de 2024 debuta al festival com a solista.

Propers concerts
Quartet Gerhard
Finalitzat
2024
Quartet Gerhard
Integral dels quartets de corda de Xostakóvitx (V)
09.08.24 | 19:00 h
Festival de Torroella
Quartet Gerhard
Finalitzat
2024
Quartet Gerhard
Integral dels quartets de corda de Xostakóvitx (VI)
09.08.24 | 21:00 h
Festival de Torroella
Les Arts Florissants
Finalitzat
2024
Les Arts Florissants · Le Jardin des Voix
The Fairy Queen
10.08.24 | 20:30 h
Festival de Torroella