Bach (Re)Inventions
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Invenció núm. 1 en Do major, BWV 772
Invenció núm. 2 en Do menor, BWV 773
Invenció núm. 3 en Re major, BWV 774
Invenció núm. 4 en Re menor, BWV 775
Invenció núm. 5 en Mi bemoll major, BWV 776
Invenció núm. 6 en Mi major, BWB 777
Invenció núm. 7 en Mi menor, BWV 778
Invenció núm. 8 en Fa major, BWV 779
Invenció núm. 9 en Fa menor, BWV 780
Invenció núm. 10 en Sol major, BWV 781
Invenció núm. 11, en Sol menor, BWV 782
Invenció núm. 12 en La major, BWV 783
Invenció núm. 13 en La menor, BWV 784
Invenció núm. 14 en Si bemoll major, BWV 785
Invenció núm. 15 en Si menor, BWV 786
MOISÉS P. SÁNCHEZ INVENTION TRIO
Moisés P. Sánchez, piano
Pablo Martín Caminero, contrabaix
Pablo Martín Jones, percussió, kalimba i electrònica
Concert sense pausa
Durada aproximada 90 minuts
«Ser casa, fer casa és una condició inestimable que en la vida hauria de ser indestriable de la d’habitar. Perquè ser casa és una locució que els diccionaris no recullen, però que és vital». La filòloga prioratina Roser Vernet condensa en poques paraules una idea potentíssima: encara que sigui difícil d’apreciar, és indispensable per viure construir-se una casa. No estem parlant de totxos ni de ciment, sinó d’envoltar-se d’espais, persones, idees o referències que constitueixin espais segurs, que desactivin les alertes i ens deixin estar oberts a la sorpresa o la curiositat.
La música de Johann Sebastian Bach (1685-1750) forma part, per a molts, d’aquest paisatge familiar. És sabut que el compositor d’Eisenach no va gaudir d’un gran reconeixement mentre vivia, però és un fet que la música clàssica occidental no es pot explicar sense ell. És gairebé inevitable no haver-se’l trobat d’una manera o d’una altra: en les suites de violoncel, els preludis, les variacions, les cantates, els concerts, les passions i un llarguíssim etcètera. Un estil sobri, amb un ritme marcat i una estructura forta, que relligava tots els progressos de la música barroca en un segell propi. Una conjunció de forces que, tot i l’aparent rigidesa, donava ales a una gran llibertat artística.
Bach va poder entregar-se i crear gràcies al fet que no estava sol. Si superem el mite romàntic que planteja l’artista com un geni solitari, hem d’apuntar els noms de Maria Barbara Bach (1684-1720), amb qui es casà primer, i Anna Magdalena Wilcke Bach (1701-1760), amb qui s’enllaçà després. Wilcke fou una cantant formada, que havia aconseguit treballar en la cort de Köthen (Saxònia-Anhalt), on es van conèixer. Renuncià a la seva carrera per acompanyar Bach a Leipzig, on no només s’ocupà de la cura i l’educació musical dels fills, sinó que també assistí i aportà a la tasca compositiva de Bach.
El compositor treballà pràcticament tots els gèneres. Avui, ens fixem en les quinze peces per a dues veus del Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, que anomenà Invencions BWV 772-786 (1723). Escrites amb voluntat pedagògica, aquestes notes no són mers esborranys, sinó peces acabades i polides que exploren la tècnica melòdica del contrapunt a través de moviments de dansa. Tant és així, que han estat un pou d’inspiració per no pocs músics de música moderna al llarg del segle XX i XXI.
A petició de la Fundació March, el pianista Moisés P. Sánchez es va proposar llegir aquestes peces des del jazz i estirar el fil de l’impacte que el compositor alemany va tenir en el gènere a partir del disc Play Bach (1959), del francès Jacques Loussier (1934-2019). Aquesta anàlisi posa de manifest que la improvisació també era un ingredient de la música barroca. La partitura, sovint, marcava una pauta que permetia a l’intèrpret afegir la seva contribució. Actualment, en molts casos, en lloc de la improvisació s’opta per reproduir la manera com van llegir la partitura instrumentistes del passat.
Bach (Re)inventions és un programa que recupera aquell esperit de la música més enllà de la partitura, i ho fa des de la col·lectivitat. Moisés P. Sánchez ha adaptat les peces al format trio, en el qual ell tocarà les tecles; Pablo Martín Caminero, el contrabaix; i Pablo Martín Jones, la percussió, la kalimba i l’electrònica. El resultat respecta plenament l’esperit de Bach. És a dir, que fa possible conservar i respectar les formes musicals de l’alemany, i omplir-les d’emotivitat i creativitat a través del jazz. Es tracta d’un paisatge que ens resulta familiar, però que gaudeix d’uns ritmes i uns colors renovats.
Per adaptar les invencions de Bach, segurament, l'intèrpret ha hagut de fer-se-les seves. De convertir-les en una mena de casa musical, per a donar-los forma amb la seva tribu. Recuperant les paraules i la reflexió de Roser Vernet, extretes de Lo mig del món (2023), les cases no són zones estanques, sinó que necessàriament han d’estar connectades als altres i al món. «Qui ho va dir, que posar casa era esdevenir sedentari i estàtic perquè les orenetes hi facin niu? Una casa, sempre ha de tocar del camí ofert». La música de Bach és una mica així, una casa al costat del camí, on sempre es pot tornar.
Adrià Vilà i Batista
Compositor, productor musical, pianista, improvisador i arranjador, Moisès P. Sánchez és reconegut com un dels principals valors de l'escena musical espanyola i europea. Amb un llenguatge propi i una rica combinació de les influències més diverses, les seves creacions transcendeixen les habituals fronteres entre gèneres i sorprenen tant pel torrent de recursos que empra com per la seva fascinant vitalitat i originalitat.
Moisès va ser nominat als Grammy Llatí en 2019 pel seu disc Unbalanced: concerto for ensemble, i ha rebut altres reconeixements importants als Estats Units i Espanya.
Al llarg dels seus més de 20 anys de carrera, Moisès P. Sánchez s'ha presentat en programacions tan destacades com les del FIAS (Madrid), el Jazz Madrid, el Stresa Festival d'Itàlia o el Festival de Jazz de Vitòria-Gasteiz, entre moltes altres. Amb la seva discografia traça una trajectòria d'exploració permanent a través d'una concepció simfònica de les seves creacions, la qual cosa s'ha convertit en la clau de la seva identitat musical. Això es manifesta amb la mateixa força en els seus projectes d'adaptació de grans autors com ara Johann Sebastian Bach, Beethoven, Stravinski o Bartók, en els quals bolca la seva personalíssima visió.
Sota la seva direcció han nascut treballs com Los Viajes Inmóbiles del raper Nach, Ambrosía de Juan Valderrama, o l’Homenaje a Juanito Valderrama en el qual va tenir l'oportunitat de produir i arranjar temes a Joan Manuel Serrat, Martirio, Antonio Carmona, Arcàngel, Juanito Valderrama, Pasión Vega o Diana Navarro.
Moisès P. Sánchez ha col·laborat en gravacions i directes amb músics i projectes notables i innovadors com ara els de John Adams i l'Orquesta Nacional de España, Plácido Domingo, Benny Golson, Jorge Pardo, Chuck Loeb, Eric Marienthal, Wolfgang Haffner, Chano Domínguez, Javier Vercher, Pablo M. Caminero, Luis Verde, Javier Paxariño, Carmen París, Cristina Mora, Pasión Vega, Nach, Noa Lur, Ara Malikian, Fernando Egozcue, Chema Vílchez o Albert Vila, entre altres.
Moisés P. Sánchez debuta en el Festival de Torroella de Montgrí