25-30€
Soul Eyes
De tant en tant apareix un artista que, pouant de múltiples fonts, és capaç de mostrar-se com a nou i deslligat del passat. Aquest és el cas de Kandace Springs, la jove cantant, pianista i compositora de Nashville que amb la seva barreja soul i R&B va captivar Prince, que la va triar per actuar amb ell al concert del 30è aniversari de Purple Rain a Minneapolis. A Soul Eyes, el seu primer àlbum publicat pel segell Blue Note, interpreta temes propis i versions de Soul Eyes de Mal Waldron i The World is a Ghetto del grup War.
Nascuda a Nashville fa 27 anys, Kandace Springs té com a referents Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Nina Simone, Roberta Flack i Norah Jones, però no n’imita cap. El seu disc de debut, Soul Eyes, editat pel segell Blue Note, demostra com transforma les influències del soul, jazz i pop en un llenguatge personal sense esforç. “La majoria dels artistes que m’han inspirat cantaven de manera natural”, diu Springs. “Això em va ajudar a trobar el meu propi so”.
El camí de Springs en la descoberta de la seva singularitat no va passar de la nit al dia. De fet, el seu EP de debut titulat amb el seu nom i publicat el 2014 era decididament una barreja de R&B/hip-hop que va tenir una molt bona rebuda i li va comportar actuacions a la televisió i aparicions en diversos festivals. Aquesta primera experiència li va permetre preparar-se per enregistrar el seu primer àlbum, tot i que no estava del tot segura de cantar amb una personalitat que la definís com artista. Els seus productors, Carl Sturken i Evan Rogers, la van induir a examinar i repensar el seu camí en la música i a retornar, eventualment, a un so més espaiós i orgànic per canalitzar les seves influències anterior del jazz i el fet d’haver crescut a Nashville
Durant aquest període va atraure l’atenció de Prince que la va convidar a tocar amb ell al Paisley Park en el concert del 30è aniversari de Purple Rain. “Em va animar molt abans de gravar aquest nou disc, especialment durant el temps en què estava tractant de buscar un so propi”, diu Springs. A Soul Eyes va continuar treballant estretament amb Rogers i Sturken i van reclutar el productor guanyador d’un Grammy, Larry Klein (Lizz Wright, Melody Gardot, Joni Mitchell, Herbie Hancock) per ajudar-la a fixar els seus trets artístics distintius.
“Kandace Springs canta i toca perquè això és el que necessita fer a la vida”, afirma Klein. “Quan la vaig escoltar per primera vegada, la seva veu profunda juntament amb la manera d’expressar-se d’una persona de més edat i la forma d’acompanyar-se al piano em van atrapar immediatament”. En les onze cançons de Soul Eyes, Springs s’acompanya a ella mateixa al piano al costat d’un grup d’il·lustres músics entre els quals figuren el trompetista Terence Blanchard, els guitarristes Dean Parks i Jesse Harris, el bateria Vinnie Colaiuta, l’organista Pete Kuzma, el baixista Dan Lutz i el percussionista Pete Korpela.
A la majoria de les cançons de Soul Eyes, Springs canta sobre assumptes del cor, començant per l’efervescent Talk to Me de Jesse Harris, autor també de la suau i encoratjadora Neither Old Nor Young. La reflexiva Place to Hide és una cançó de Judie Tzuke que Evan Rogers havia guardat a l’espera de trobar el cantant perfecte per interpretar-la. “Cada cop que canto aquesta cançó, la sala de concerts queda en silenci”, diu Springs. Carl Sturken li va ensenyar Soul Eyes, el clàssic del jazz de Mal Waldron. Larry Klein va suggerir la transformació de dos temes de Shelby Lynne (Thought It Would Be Easier i Leavin) i The World Is a Ghetto, el clàssic del grup funk War The World Is a Ghetto. Springs va escriure, en col·laboració amb Rogers i Sturken, la balada melancòlica Fall Guy i la joia Novocaine Heart i, en col·laboració amb Greg Wells i Lindy Robbins, Too Good To Last. Springs és l’autora del magnífic tema que tanca l’àlbum, Rain Falling, escrit al final de la seva adolescència.
“Aquest nou disc és just on ha d’estar”, afirma Kandace Springs, la inspiració de la qual prové en gran part del seu pare, Scat Springs, un respectat cantant d’estudi a Nashville. Va créixer envoltada de música i ell la va animar a rebre classes de piano, en observar que tocava melodies a l’instrument quan tenia 10 anys. Uns anys més tard, el 2002, un amic del seu pare li va regalar l’àlbum del debut de Norah Jones, Come Away With Me, i, llavors, Kandace Springs va sentir la necessitat d’aprendre a cantar i tocar el piano. “L’última cançó del disc, The Nearness of You em va commoure i em vaig adonar que això és el que volia fer”.
Rogers i Sturken, autors d’èxits per artistes com Shakira, Christina Aguilera, Kelly Clarkson i descobridors de Rihanna quan encara era una adolescent, van escoltar una demo amb una versió de Springs de The Nearness of You i Rogers va volar a Nashville amb una oferta per a Springs per signar amb la seva companyia de producció SRP. Ella tenia 17 anys i amb la seva família van decidir que era massa aviat per iniciar una carrera discogràfica.
Uns anys més tard, es va traslladar a Nova York i va començar a treballar en noves cançons per enregistrar una altra demo. Va aconseguir una audició amb el president de Blue Note a Los Angeles, Don Was, a qui va impressionar amb una versió de I Can’t Make You Love Me de Bonnie Raitt.
Actualment, Springs continua creixent com a cantant i compositora per dret propi. “M’agradaria ser coneguda com una de les intèrprets més joves que mantenen viu i vibrant el jazz i el soul”, afirma.
Web: www.kandacesprings.com
Facebook: @kandacesprings
Twitter: @KandaceSprings
Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí
Convent dels Agustins. Apartat de correus 70
17257 Torroella de Montgrí (Girona)
Tel. +34 972 760 605