Club de Clàssica
Club de Clàssica
Comparteix
< Tornar

Història de 4 ciutats en la primavera del Barroc

a càrrec de Joan Vives

Del 06.01.21 al 17.04.21 | 10:30 h
DURADA:  90
Finalitzat
2021

ATENCIÓ:

6 de febrer només sessió EN LÍNEA

A partir de 6€/ sessió

Preu Pack Presencial · Online: 
-Socis 30€/pack (6€/sessió x 5)
-No Socis 50€/pack (10€/sessió x 5)

 

Preu Sessió Presencial · Online:  
-Socis 10€/sessió
-No Socis 15€/sessió

Idioma: Català

* Sempre que les condicions sanitàries per COVID-19 ens ho permetin, farem sessió presencial i virtual. En cas contrari, només virtual. Demanem registre previ per poder avisar a última hora, si calgués.

 

Cicle de 5 xerrades a càrrec de Joan Vives

Durant el carnestoltes de l’any 1597 a la ciutat de Florència culminaven les converses, reflexions i especulacions d’artistes i intel·lectuals humanistes encetades uns anys abans al cenacle del Comte Bardi del Vernio, portant a la pràctica l’experiment de recuperar les suposades antigues maneres de fer teatre dels clàssics grecs i romans... va ser l’any de la interpretació de la faula amb música titulada Dafne d’Ottavio Rinuncini i Jacopo Peri. Aquell esdeveniment posava en joc la problemàtica de l’expressió dels afectes humans a través de la música polifònica i un camí de solució. Tot plegat va ser l’espurna que donava el tret de sortida a un dels més grans canvis de la concepció musical de tots els temps... el barroc, l’era del baix continu.

1.- Florència. Dissabte, 9 de gener de 2021, 10.30h.

Vincenzo Galilei va argumentar, en el marc de les tertúlies de la Camerata del Comte Bardi, que la força del cant d'Orfeu, que s’acompanyava amb una lira, només podia tenir un secret i era la naturalesa monòdica. Una premissa senzilla pot haver esdevingut el detonant d’un nou concepte estètic del so... l’esclat del baix continu, de l’expressió afectiva i particularment de la nova “tragedia in musica” amb autors com Peri o Caccini. La repercussió es va deixar sentir ben aviat a Mantua, on Claudio Monteverdi en sentenciarà el triomf amb “L’Orfeo”.

2.- Roma:  Dissabte, 6 de febrer de 2021, 10.30h. Únicament ONLINE

La repercussió de les novetats vingudes de Florència es va deixar sentir ben aviat a ciutat eterna... La família Barberini va ser amfitriona de les primeres representacions operístiques amb música de Landi i Rossi. Però ben aviat la música va haver d’esquivar les prohibicions i les lluites de poder dels candidats a la cadira de Sant Pere, fent girar el panorama musical cap a altres expressions com els oratoris o la música instrumental, terrenys on varen destacar noms il·lustres com Carissimi de Corelli.

3.- Nàpols: Dissabte, 6 de març de 2021, 10.30h. Únicament ONLINE

L’antiga ciutat de la corona d’Aragó, esdevinguda capital del virregnat espanyol, pren ràpidament un paper protagonista en l’evolució de la música, sobretot vocal. L’antiga tradició del entremeses teatrals tindrà ressò operístic amb l’aparició de l’intermezzo buffo aposta còmica que va competir amb l’òpera sèria i els seus grans protagonistes... els castratti.

4.- Venècia (1ª Part): Dissabte, 27 de març de 2021, 10.30h. Únicament ONLINE

Claudio Monteverdi va esdevenir mestre de Capella de Sant Marc el 1613, pocs mesos després de la mort de Giovanni Gabrieli. La puresa dramàtica de la seva música estava abocada a evolucionar impulsada per la inauguració, l’any 1637, del primer teatre públic d’òpera al barri de San Cassiano. La inevitable llei de l’oferta i la demanda que se’n va derivar va marcar l’evolució de L’òpera, i per extensió de la música instrumental, que esdevindran manifestacions cada cop més comercials i per tant més populars a la ciutat dels canals, cada vegada més freqüentada per visitants estrangers.

5.- Venècia (2ª Part): Dissabte, 17 d'abril de 2021, 10.30h

Un viatger francès de principis del s. XVIII definia la música italiana en general com “...sàvia a l’hora de sorprendre, brillant en la seva execució, superior en l’expressió de baralles, combats, tempestes i tot allò que fa soroll...”. Antonio Vivaldi n’esdevé un excel·lent exemple. Fill capellà d’un modest violinista de Sant Marc, és l’autor d’una obra personal, virtuosística, extravertida, sempre plena d’atractives harmonies, ritmes electritzants i de clars obscurs expressius, que avui s’ha consolidat com a indefectiblement associada a Venècia, la Sereníssima, la perla de l’Adriàtic.

 

Dimecres
06
gen
Des de
15 €
Finalitzat
Dissabte
06
feb
Des de
15 €
Finalitzat
Dissabte
06
mar
Des de
15 €
Finalitzat
Dissabte
27
mar
Des de
15 €
Finalitzat
Dissabte
17
abr
Des de
15 €
Finalitzat
Generalitat de Catalunya
Generalitat de Catalunya
INAEM 2023
INAEM 2023
Diputació de Girona
Diputació de Girona
Ajuntament de Torroella de Montgrí
Ajuntament de Torroella de Montgrí
Estartit
Estartit
Fundació Banc Sabadell
Fundació Banc Sabadell
Patronat Turisme
Patronat Turisme
Cultura i identitat
Cultura i identitat
SteinWay&Sons
SteinWay&Sons
Jorquera Pianos
Jorquera Pianos
Club Nàutic Estartit
Club Nàutic Estartit
aie
aie
Gisela Graham
Gisela Graham