El 42è Festival de Torroella de Montgrí va tancar anit la programació amb l’estrena a Catalunya de la Missa Omnium Sanctorum de Jan Dismas Zelenka en una superba interpretació de la prestigiosa orquestra i cor barrocs Collegium 1704 i Collegium Vocale 1704 dirigits pel seu fundador i titular, Václav Luksel, en el que ha estat el seu concert de presentació al Festival de Torroella i a Catalunya. El concert ha clos un total de 44 vetllades musicals (20 en el marc del Festival de Torroella i 24 en la programació del Fringe) que han reunit un total de 11.670 espectadors amb una mitja d’ocupació del 86%, en el que ha estat el primer festival amb programació normalitzada i aforaments sense restriccions des de l’edició de 2019.
Una edició, la 42a, que s’ha celebrat sota el lema A recer de la fúria del món i que ha convidat el públic a trobar en el marc del Festival de Torroella un espai on gaudir en tranquil·litat de la música tot reflexionant sobre les crisis que no deixen de perseguir-nos. Guerres, mort, societat en crisis, totalitarisme, canvi climàtic han estat temes reflectits en part dels concerts, però també l’amor, el diàleg, la conciliació, l’espiritualitat i la religió com a refugi i consol.
Segons la directora del Festival de Torroella de Montgrí, Montse Faura: «Artísticament, ens ho hem passat molt bé en aquesta 42a edició del Festival. Hem fet propostes de risc com el concert inaugural, ‘Extinció’ de l’Agrupación Señor Serrano i el Cor Cererols; els dos primers concerts de la integral dels quartets de corda de Xostakóvitx amb el Quartet Gerhard; l’última versió de la banda sonora de Martín Matalón per la pel·lícula ‘Metròpolis’; hem convidat l’audiència a descobrir programes de concerts monogràfics de compositors barrocs desconeguts com Georg Muffat amb la violinista Amandine Beyer i el seu grup Gli Incogniti, un programa de concert preparat en el marc del Festival, o Francesco Mancini amb la Ritirata, i el públic ens ha seguit curiós en totes les propostes i ha quedat molt content. Tanmateix, Faura reconeix que aquest any la inflació disparada dels preus s’ha notat en la venda anticipada d’entrades, que ha estat menor que altres anys, deixant el públic la compra d’entrades per l’últim moment».
La directora del Festival de Torroella també destaca la varietat de propostes que ha portat públics diferents. «El Festival de Torroella compta amb prop de 500 socis i té un públic fidel que el segueix en totes les propostes, però algunes d’elles, per les seves característiques, han portat aquest any nous públics al Festival. ‘Extinció’ va portar en el concert inaugural públic amant del teatre que no és habitual en els concerts de música clàssica; a ‘Metròpolis’, va passar el mateix amb el públic del cinema; i en el concert de Ballaké Sissoko i Vincet Ségal van venir amants de les músiques del món».
A més de la recuperació de patrimoni musical i de les apostes arriscades, Montse Faura també destaca de la programació de la 42a edició del Festival de Torroella l’aposta pel talent local: Cor Cererols, Quartet Gerhard i Kebyart Ensemble; l’estrena d’una nova obra de Bernat Vivancos, Ay luna que reluces; els debuts al Festival de Vox Luminis i l’històric de la música antiga William Christie; l’emotiva celebració del 90è aniversari del pianista Joaquín Achúcarro; i els retorns de la soprano Núria Rial, l’última actuació de la qual va ser el 2013, en el concert inaugural de l’Espai Ter, i del contratenor Philippe Jaroussky, que va actuar per primera vegada al Festival en l’edició de 2011.
Destaca la directora del Festival «l’alt nivell de la programació del Fringe, la plataforma del Festival de Torroella pel talent emergent. Aquest any hem passat de quatre a cinc dies de programació amb 24 concerts que han comptat amb la presència de programadors de les entitats locals de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya i també internacionals, presents en el marc de l’assemblea general de Joventuts Musicals Internacional, que es va celebrar a Banyoles, els membres de la qual van estar presents a Torroella en la primera jornada del Fringe, el 14 de juliol. També va ser important el concert de final de residència, en el marc del Fringe, de l’Académie d’Ambronay EEEmerging+ i les tres residències musicals EEEmerging+ dels joves grups The Ministers of Pastime, Pura Corda i Cohaere Ensemble celebrades el juliol en el marc del Festival de Torroella, que van coincidir en concert en la programació del Fringe el 17 de juliol».
Decidit a contribuir a fer un món més sostenible, el Festival de Torroella de Montgrí s’ha adherit a l’agenda 2030, el nou full de ruta global per a avançar cap al desenvolupament sostenible. Aprovada per Nacions Unides el 2015, inclou 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a aconseguir el 2030, que aborden la dimensió social, econòmica i ambiental de la sostenibilitat en cinc grans àmbits: planeta, persones, prosperitat, pau i aliances.
Amb aquesta adhesió, el Festival de Torroella vol posar el seu gra de sorra amb l’objectiu principal de la restauració integral i definitiva d'espais de repoblament de llocs patrimonials i entorns culturals, amb la finalitat de recuperar la seva funcionalitat ecològica. Aquest propòsit inclou que el sistema pugui respondre adequadament a les previsions del canvi climàtic i garanteixi la funcionalitat ecològica del conjunt, tant en el curt termini com en el llarg termini.
La direcció del Festival ha fet partícips d’aquest propòsit tots els artistes que han actuat en la programació i els ha convidat a fer donacions voluntàries per aquesta causa. Un 40% dels artistes hi ha respost positivament i ha fet donació d’una part dels seus honoraris per aquesta causa.